tisdag 13 maj 2014

Dina kroppsmått




Jag brukar för det mesta rita egna mönster från en grund. Antingen kan man använda böcker med färdiga grundmönster eller så kan man mäta kroppens mått och sedan använda sig av rutat papper med färdiga linjer som förenklar.Att mäta kroppen är A och O för att få en perfekt passform. Ofta när jag syr efter färdiga mönster  måste jag göra ändringar då grundmodellerna  är längre, eller om man har till exempel kort överkropp eller långa ben. Därför tycker jag att jag lika gärna kan använda mig av grundmönster.


1.Bystvidd 
2 Midjevidd
3.Höftvidd
4.Stussvidd
5.Livlängd bak
6. Ryggbredd
7. Halsvidd
8.Axelbredd
9. Ärmlängd
10. Överarmslängd
11. Handledsvidd
12.Bysthöjd
13. Livlängd fram
14. Byxhöjd/ Sitthöjd
15.Innerbenslängd

När du tar mått ska du bara ha bh/trosa på dig. Sätt gärna ett snöre i midjan som du utgår ifrån. De viktigaste måtten är bystvidd och stussvidd, det är de man går efter när man väljer storlek på överdel alternativt nederdel. Måtten man tar är:

Ha en trevlig onsdagkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar