tisdag 19 februari 2013

Klänning nr 1

Tjohoo äntligen klar, tänk att det ska ta så lång tid ibland. Tänk om det var så att ingenting annat kom i vägen och tog energi. Nu kan jag äntligen börja med tros sew along. Klännings bilder kommer nu ska jag på syträff.

Köpte ett mönster denna gången och vet inte om det är så mycket enklare än att rita själv. Envisas alltid med att klippa för stort men det är ju visserligen bättre än för liten. Sen är jag 8 cm kortare än mönstermodellen, med långa ben och kortare liv. Fick ändra en hel del innan jag blev klar. Drömmen är att ha färdiga mönster som sitter perfekt så man kan sy en klänning snabbt och lätt. Mönstret är New look 6674.



Omlottklänning i ljungfärgat bomullstyg. Knytbandet sitter på en linning som delar av liv och kjoldelen  och livet är sytt i dubbelt tyg. Från början var tanken att fodra kjolen men jag ångrade mig på vägen, tycker inte om statiska tyger och att det kanske skulle bli för mycket tyg på en sommarklänning som ändå går omlott.Fick fram en väldigt snygg färg kombination när jag zicksackade den ljusrosa underkjolen med svart.Rosa är en färg som jag inte använt på länge men som jag blev lite nyfiken på sen färganalysen då jag såg att den passade min ansiktsfärg.

Enligt mönstret ska man sy på linningen på kjolen först men efterhand som jag minskade livet så passade inte sömmarna på kjolen samt att livet såg bylsigt ut när kjolen kom på. Så anpassa livet och linningen först och sätt sedan på kjolen och ändra sömmarna. Att sy livet i dubbelt tyg gör också att det blir mer jobb när in snitten ska ändras och tanken föddes på att vid senare tillfälle sy underklänning med bh i ett även om det kan tyckas vara lite "tantvarning".

1 kommentar:

  1. Javisst är det drömmen att ha det där perfekta anpassade mönstret som man bara kan klippa till och sy ihop knappt utan att prova? Ser fram emot att få se din klänning!

    SvaraRadera