tisdag 30 oktober 2012

Tussels...

Köpte en stuvbit av ett möbeltyg för några dagar sedan för att förnya soffhörnan lite med nya kuddar, denna gången tänkte jag mig något turkost. Det är ju inte alltid det blir som man tänkt sig men det blev blått i alla fall med brunt på. Tofsar har ju varit populärt ett tag nu tack vare Maria Montazamis "tussels" som hon har nästan överallt. Köpte brunt lingarn och tänkte pryda kuddarna med en tofs i varje hörn. Jag tänkte visa hur jag gjort de för de som inte vet. 50g räckte till 6 tofsar.




Ta en bit kartong i lagom storlek eller något annat, jag tog mini räknaren som jag tyckte var lagom stor och vira runt tills du har lagom tjocklek. Låt första tråden hänga ner tills du har virat klart.


Lossa all tråd  försiktigt och ta ett tag om tofsen nu ska du vira några varv upptill för att sedan fästa med den första tråden som man kan vira några varv åt motsatt håll. Klipp upp nertill och sätt i ett möbelsnöre eller något annat.



Sådär bara att vänta på dragkedjan.


Jag har varit på sy och kreativitetsmässan i helgen också. Fick tag på helt underbar sammetsvelour i aubergine och rött. Var ju på jakt efter tyg till mig själv men det blir ju som oftast, det blir andra man syr till. Här en tunika i aubergine inte riktigt klar och skulle väl göra sig bättre på men det får bli senare.



2 kommentarer:

  1. Åh, vad härligt med sammetsvelour! Nu blev jag sugen på att sy en klänning till julen :). Hoppas vi ses på tisdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är jättego och mjuk har en liten bit i väskan som jag kan ta med på tisdag.

      Radera